Skip to main content

Sėkminga komanda – sėkminga įmonė. Kodėl svarbu rūpintis darbuotojais?

Istorijos

Nei viena įmonė be darbuotojų negali egzistuoti, tačiau darbdaviai ne visada supranta, kaip svarbu rūpintis savo darbuotojais. Kaip sėkminga komanda dirbantys darbuotojai yra sėkmingos įmonės prielaida. Tokios nuomonės laikosi ir vienas žymiausių mūsų laikų verslininkų R. Bransonas: „Klientai nėra svarbiausi. Svarbiausi yra darbuotojai. Jei pasirūpinsite savo darbuotojais, jie pasirūpins jūsų klientais.“

Kodėl įmonėms verta rūpintis savo darbuotojais?

Kiekvienas darbuotojas yra komandos narys ir kiekvienas turi jaustis svarbus bei vertinamas. Tai padeda pritraukti talentus ir juos išlaikyti, be to, gerina veiklos rezultatus. Klaidinga galvoti, kad darbuotojai jausis patenkinti vien tik gaudami atlyginimą – darbuotojais reikia rūpintis.

Pripažinkime, darbe praleidžiame išties daug laiko, o kolegos ir vadovai tampa mūsų socialinės bendruomenės dalimi. Mes įsitraukiame į įmonės gyvenimą ir neišvengiamai tampame ne tik vidinės, bet ir išorinės organizacijos kultūros dalimi. Rūpestingų ir darnių santykių tarp darbuotojų skatinimas leidžia sukurti palaikančią, efektyvią ir sėkmingą komandą.

Įmonės, kurios rūpinasi savo darbuotojais, pastebi, kad tai apsimoka. Darni komanda padeda didinti produktyvumą ir diegti naujoves, vyrauja aukšta darbo moralė ir asmeninis pasitenkinimas, teigiama atmosfera, darbuotojai yra lojalesni. Visa tai neišvengiamai perteikiama ir klientams: gerėja aptarnavimo kokybė, problemų sprendimas.

Kaip įmonės turėtų rūpintis savo darbuotojais?

Daugelis aukščiausios ir vidutinės grandies vadovų norėtų, kad jų darbuotojams dirbti būtų gera, tačiau nežino, kaip tai padaryti. Kai kurie galvoja, kad pakanka motyvacinės sistemos, kuri dažnai yra pagrįsta vien tik finansine nauda, ir tarsi uždėję varnelę pamiršta šią užduotį. Iš tikrųjų suformuoti ir palaikyti sėkmingą komandą yra šiek tiek sudėtingiau, o visą procesą santykinai galima suskaidyti į kelis etapus.

Nuo ko pradėti?

Sėkmingos komandos sukūrimas turi būti aiškus ir išmatuojamas tikslas. Reikėtų apibrėžti rodiklius ir tikslingai judėti jų link. Dirbti gerai, sėkmingai ar efektyviai nėra tikslas, tikslai turi būti konkretūs, pamatuojami ir apibrėžti.

Taip pat nepakanka vien tik pasamdyti gerus specialistus, kaip dažnai manoma. Prasta organizacijos kultūra gali „sugadinti“ net ir geriausius specialistus: jie neatskleis viso savo potencialo, o galiausiai paliks įmonę. Žinoma, negalima paneigti, kad darbuotojų samdymo procesas yra visa ko pagrindas, tačiau tuo darbas ne užsibaigia, o tik prasideda.

Valdyti komandą nėra lengva, o lyderio vaidmuo dažnai yra daug praktiškesnis nei manoma. Ir su tuo visiems vadovams anksčiau ar vėliau tenka susitaikyti. Priešingu atveju jie taip niekada ir netampa gerais vadovais ir gerbiamais lyderiais. Taigi, prisiimkite lyderio atsakomybę rūpintis darbuotojais ir parenkite planą: kokių tikslų komanda turi pasiekti, kada ir ir kokias priemones naudosite.

Vadovas turėtų lyderiauti akivaizdžiai, o ne slėptis nuo atsakomybės. Paaiškinkite komandai veiksmų planą ir detaliai atsakykite į visus klausimus. Pristatykite sėkmingos komandos planą darbuotojams, juk jie ir yra šios komandos pagrindas. Taip, apibrėžti sėkmę gali būti sudėtinga, būtent todėl tikslai turi būti aiškiai apibrėžti ir pamatuojami. Supažindinkite visus su vertinimo procesu ir išskirkite prioritetus – tai padės laikytis užsibrėžto kurso.

Rezultatų vertinimas

Planas sukuria bendrą tikslą, tačiau darbuotojai gali pasirinkti skirtingus kelius jam pasiekti. Kad būtų lengviau, galima įsivaizduoti futbolo komandą – kiekvienas žaidėjas (ir ne tik žaidėjai!) joje turi savo užduotį. Bet jie siekia bendro tikslo, o geriausia motyvacija yra nuolat matoma taškų lenta. Tai atneša bendrumo jausmą futbolo komandai, panaudokite tai ir savo komandoje. Kas tai galėtų būti?

Atlikite pasitenkinimo darbu apklausą ir paskelbkite rezultatus. Pasidalinkite informacija apie komandos darbo rezultatus arba pagerbkite produktyviausius darbuotojus. Nebijokite ginčų ir diskusijų – visiškai normalu, kad kiekvienas darbuotojas rezultatų pasiekia savo būdu. Diskusijose gimsta produktyvumas.

Vidinės kultūros formavimas

Norite to ar ne, vidinės kultūros neišvengsite – jei jos neformuosite, tai ji susiformuos savaime (tik kokia?). Šiame kontekste įmonę galima palyginti su šeima, kurioje vertybės niekada nėra atvirai aptariamos ar apibrėžiamos, nėra jokio reikalavimo jų laikytis. Antra vertus, auginant vaikus šeimoje vienoks elgesys yra skatinamas, o kitoks – atgrasomas. Būtent taip ir formuojasi vidinė kultūra.

Vadovai turi ieškoti tinkamos pozicijos ir nukreipti komandą tinkama linkme, nustatyti tam tikras gaires. Gali pasirodyti sudėtinga, bet nebijokite klysti – prastai valdoma vidinė kultūra paprastai vis tiek yra geresnė už nevaldomą, savaime susiformavusią vidinę kultūrą.

Problema slypi tame, kad vidinės kultūros formavimas nėra griežtai apibrėžtas taisyklėse ar vadovėliuose. Kiekviena komanda yra savita, kiekviena komanda reikalauja individualių sprendimų.

Vaidmenų pasiskirstymas

Pagarba yra dvipusis ryšys, tad vien tik gerbti savo darbuotojus neužteks. Vadovai taip pat turi būti gerbiami. Taigi, pagarba yra tarsi sandoris ir kiekvienas jame turi prisiimti savo vaidmenį. Kuo aiškiau tas vaidmuo bus apibrėžtas, tuo bus lengviau tiek darbuotojams, tiek jų vadovams. Programuotojas turi programuoti, o vadybininkai derinti užsakymus – kai visi daro viską, galiausiai pasiekiama situacija, kurioje niekas nedaro nieko.

Užtikrinti šį apibrėžtumą padeda kasdienės tvarkos palaikymas. Patogu naudoti CRM sistemas, kuriose užduotys deleguojamos asmeniškai, galima stebėti jų progresą, žymėti reikalingą laiką. Taip pat reikėtų apsaugoti darbuotojus nuo buities reikalų biure: švara turėtų pasirūpinti valymo komanda, o visomis darbui reikalingomis priemonėmis ir įranga – įmonė.

Neformalus bendravimas ir socialiniai ryšiai

Sėkmingos komandos dirba efektyviai, nes kiekvienas narys jose jaučiasi saugiai ir yra palaikomas. Kad toks socialinis santykis plėtotųsi, darbuotojai turi pažinti vienas kitą ir palaikyti socialinį kontaktą kaip komandos nariai. Tam puikiai tiks įvairūs komandos formavimo renginiai, bendri pietūs, gimtadienių paminėjimai, įmonės šventės, darbuotojų išleistuvės ir kt.

Kai kurie darbuotojai bendravimo už įmonės ribų vengia, nes nenori sumažinti šeimai skiriamo laiko. Parodykite, kad jums rūpi – pakvieskite renginiuose darbuotojus dalyvauti su savo šeimomis.

Rūpestis darbuotojais – nuolatinis procesas

Kartais galite pasijausti taip, lyg medalis jau laimėtas. Tačiau negalima užmigti ant laurų – rūpintis darbuotojais ir puoselėti savo komandą reikia nuolatos. Gali keistis tikslai, priemonės ir net patys darbuotojai, tačiau procesas yra nuolatinis ir nenutrūkstamas.

Pristigote idėjų? Pasikalbėkite su savo komanda ir paskatinkite juos pasidalinti idėjomis. Naujovės ir inovacijos suburia žmones bei skatina labiau įsitraukti.

Išbandykite dedikuotas komandas

Atsiųskite savo poreikį
Pateikti užklausą